ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ: ДИТИНА І ЗМАГАННЯ

Багатьох батьків підростаючих спортсменів цікавлять питання: як правильно підтримати свою дитину у спорті? Чого не треба говорити на змаганнях? Як себе вести? Чи важлива дитині ваша присутність на трибунах? Як правильно реагувати на програші дітей?

Змагання дуже важливі для дитини з усіх точок зору. По-перше, один змагальний день по своїй ефективності приблизно дорівнює місяцю тренувань. По-друге, змагання є вкрай важливими для дитини з психологічної сторони: це і випробування, і стресова ситуація, і нові досягнення, і пізнання перемог і поразок.

Дитина не повинна виступати на змаганнях самотужки, без підтримки з боку рідних. Ви зобов'язані бути присутніми на змаганнях. Тренер і друзі по спортивній секції, скільки б їх не було, ніколи не замінять батьків, що сидить на трибуні. Дитині вкрай важливо ваше ставлення до його виступу, ваша оцінка, ваша реакція.

Тренувальний процес

  • Обговоріть з дитиною, яка займається не менше 3х років в одній секції/виді спорту чого він хоче досягнути, чого хоче навчитися в майбутньому сезоні.
  • Ні в якому разі не соперничайте з тренером, не ревнуйте до нього вашої дитини, якщо після занять він приходить додому і весь час повторює: «Тренер сказав..., тренер не дозволив...». Зрозуміло, що часом це важко батькам, однак для їх же користі треба підтримувати тренера. Це набагато полегшує задачу створення правильних взаємин тренера з учнем. Намагайтеся зрозуміти, що хоче тренер і бути йому авторитетним помічником.
  • Спробуйте скласти свою думку про тренера вашої дитини. Якщо він не володіє необхідними знаннями в області спорту, моральними якостями і принципами, які він повинен передати вашій дитині, не залишайте його в цього тренера.
  • Завжди пам'ятайте про те, що дітям властиво перебільшувати і коли їх хвалять, і коли їх критикують, або карають. Стримуйте своє ставлення до того, що діти розповідають вам вдома. Не поспішайте йти до тренера і обурюватися, навіть якщо ви відчуваєте, що тренер був у чомусь не справедливий.
  • Намагайтеся бути об'єктивними в оцінці спортивних можливостей вашої дитини, не кожен стає чемпіоном країни або Олімпійським чемпіоном.

Перед змаганнями

  • Заздалегідь підготуйте спортивний одяг, взуття
  • За кілька днів до важливих змагань дізнайтеся все про місце проведення змагання, час їх проведення, про необхідність «легкого перекусу», пиття. Де дитина буде розташовуватися під час очікування свого виходу, що йому в цей момент може знадобитися.
  • Якщо змагання проходять в місці, яке дитині не знайоме, важливо знати місця, де розташовані туалетні кімнати, бажано до початку змагання. Розкажіть про це своєму спортсмену, тим самим ви позбавите його від зайвої тривоги.

Під час змагань

Дізнайтеся у дитини про його уподобання, що для нього важливо? Як потрібно його підтримати, як він хоче відсвяткувати перемогу або досягнутий результат. Зверніть увагу на кілька важливих моментів:

  • Під час змагань ваш спортсмен безліч разів кине погляд на вас, рідних йому людей, і всі ці рази ви повинні зустрічатися з ним очима, посміхатися, махати йому. Ваша підтримка повинна бути абсолютною і повною, але не нав'язливою. Погляду, легкого руху головою достатньо, щоб висловити здалеку свою підтримку. Якщо ж ви будете кричати, несамовито вболівати за дитину, і не дай бог що-небудь голосно радити — все це може лише нашкодити, збити дитини з темпу змагань, розбудувати і збентежити його. Виняток — якщо ваша дитина сама не просить вас «голосно» за нього вболівати.
  • Не втручайтеся в змагальний процес. Те, що і як потрібно робити, повинні вирішувати двоє: тренер і ваша дитина. Ваші поради, навіть якщо ви є заслуженим майстром спорту, лише нашкодять. Пам'ятайте, що в дитячому віці немає помилок — є лише отримання досвіду. Ваша дитина зараз повинна в першу чергу отримувати досвід, а не приносити додому медалі та нагороди.

Після змагань

  • Перш ніж звинуватити юного спортсмена в невмінні бути сильним і наполегливим, поставте себе на його місце, згадайте себе в дитинстві. Спорт – це нелегкий шлях. Будь-які змагання – це стрес, який дитина повинна поступово вчитися долати.
  • Ні в якому разі не сваріться в разі поразки. Якщо в перший раз це просто принесе додаткові негативні емоції дитині, то на наступних змаганнях дитина буде просто боятися програти через те, як ви реагуєте на його виступи. А ось це вже страшно.
  • Одне з головних правил — ви повинні схвалювати не факт перемоги, а прагнення до неї. Іншими словами, ви повинні ставити характер, емоції, людські якості, вище зовнішніх категорій — медалей, кубків, грамот, перемог. «Ти молодець, що переміг. Але головне — як ти прагнув до цієї перемоги! З яким завзяттям хотів перемогти! Я пишаюся тобою!».
  • Уникайте негативної фіксації. Це сповільнить процес навчання. Краще підкресліть те, що дитині вдалося зробити добре, маючи на увазі при цьому, що необхідно зробити в перспективі, що потрібно доопрацювати.
  • Спробуйте замінити «Ти сьогодні виступав погано» на «Так, ти сьогодні не дуже добре виступав, але ти все одно старався. Головне, зроби висновки, чому виступ був невдалим. Ти в силах поступово виправити свою техніку».
  • Поясніть дитині, що у всіх іноді трапляються невдачі. Дайте йому зрозуміти, що помилки допомагають людині вчитися і ставати краще.
  • Якщо дитина не досягла мети, це не означає, що вона не досягла нічого. Адже, в будь-якому випадку, і в разі успіху, і в разі невдачі спортсмен отримав досвід.
  • Не треба порівнювати свою дитину з іншими спортсменами, краще заохочувати порівняння його з самим собою, з його успіхами, тиждень тому, рік назад.

Змагання дітей і дорослих дуже сильно відрізняються, і найголовніша відмінність — в цілях цих заходів. Дорослі в більшості своїй є цілісними, сформованими особистостями, і тому мають можливість виступати на змаганнях заради отримання нагород, грошових призів, подарунків і т. д.

Дитячі ж змагання проводяться зовсім не заради того, щоб вручити дитині що-небудь. В першу чергу це заходи, що дозволяють дитині розкрити свій внутрішній світ, продемонструвати світу (а батьки для маленької дитини — це як мінімум половина цього самого світу, якщо не він весь) свої якості та вміння, показати те, чого вона встигла досягти на поточному етапі свого життя.

Кiлькiсть переглядiв: 203