Чепурна Н.В., вчитель російської мови та зарубіжної літератури

Чепурна Надія Володимирівна,
вчитель зарубіжної літератури


Тиждень зарубіжної літератури

Понеділок

1. Лінійка відкриття тижня

2. Вікторина «Казкові герої»

Вівторок

1. Конкурс малюнків «Мій улюблений літературний герой»

2. Читання та обговорення творів

Середа

1. Конкурс загадок

2. Змагання між класами: «Кращий знавець літератури»

Четвер

1. Конкурс на кращий твір

П'ятниця

1. День поезії

2. Підсумки тижня

/Files/photogallery/732/IMG_5037.jpg/Files/photogallery/732/IMG_5035.jpg

Твори модернізму та постмодернізму.Вивчення новели Ф.Кафки «Перевтілення»

Урок на тему: Характеристика образу Грегора Замзи. Зображення трагедії відчуження особистості в новелі Ф. Кафки «Перевтілення». Внутрішні суперечності героя.

Мета: осмислити трагедію головного героя, поглибити вміння характеризувати персонаж твору; дослідити внутрішню психологію героя; розвивати навички аналізу художнього тексту; виховувати активну життєву позицію, прагнення відгукнутися на чуже горе.

Тип уроку: психологічне дослідження.

Що ти знаєш про мій біль, і що я знаю про твій.

Ф.Кафка.

Хід уроку

I. Вступне слово вчителя.

Наш сьогоднішній урок- поєднання прекрасних акордів світу дитинства та спроби розібратися в суперечливому психологічному стані героя новели «Перевтілення». Пам` ятаєте стару добру казку «Дикі лебеді» Г.Х.Андерсена, коли красуня сестриця рятувала братів, які перетворилися на диких лебедів ;а Іванка, який напився водиці з озера і став козлятком? Що ж урятувало цих героїв від злих чарів?

Добро, Любов, Співчуття, Людське Милосердя. Так, це прекрасно- повернути людині життя.

Але ми поговоримо сьогодні про інший світ, інші стосунки, де перетворення можливі лише в гірший бік, і нікому пожаліти нещасну людину, нікому поспівчувати. Жорстокий, незатишний, химерно – потворний цей світ.

І ніякі казкові добрі чари не допоможуть йому. А на людину чатує лише смерть , ось де вихід зі страшного становища.

Питання життя та смерті мільйони разів поставало у світовому мистецтві. Кожен намагався зазирнути у шпаринку, яка відмежовувала цей світ від того , невідомого і загадкового.

Спробуймо ж і ми зазирнути у внутрішній світ людини – комахи Грегора Замзи , розібратися в його психології, вивести ті причини , які спонукали до жахливого перетворення.

Завдання

Змоделюйте навчальну ситуацію «Таємниця життя Грегора до перевтілення».

Хто він – Грегор Замза?

*Виріс у міщанський родині у Празі;

*бажає поліпшити матеріальні статки в сім` ї, працює комівояжером; утри мує родину;

*занадто піклується про членів сім` ї – альтруїст;

*щиро любить матір, сестру;

*він – молодий чоловік, але разом з тим – доросла дитина; мріє про свята; здатен прийти на допомогу сестрі;

*знайомства з жінками носять випадковий характер. Він – одинокий;

*служба для Грегора тягар. Тут він тримається заради батьків; професійне спілкування обмежене: господар- управитель- комівояжер – учні- хлопчаки, неук – двірник та декілька приятелів із інших фірм.

Висновки

Отже, спілкування Грегора з навколишнім світом нагадує замкнене коло

Робота –сіра нудна одноманітність – сім я

Життя Грегора одноманітне, сіре і нудне. Наш герой не уник розкладаючого духу міщанського життя, він самотній вдома і на роботі. Тому такий спосіб життя – аномалія, він призводить до трагічних катаклізмов – непередбачених зміні і перетворень.

Теплих сімейних стосунків між членами родини не встановилося.

Єдине, що їх єднає –роздуми про матеріальний добробут, гроші.

Стосунки на службі –тримається на службі,щоб погасити батьків борг.

Отже, ми дійшли до моменту, коли можна встановити причини незвичайного перетворення:

-нерозуміння родини, самотність у сім ї;

-зубожіння духовного світу героя;

-абсурдні закони життя;

-жорсткий світ без мети й логіки духовної еволюції підштовхує на загибель людей;

-людське існування героя позбавлене духовних зв язків.

Евристична бесіда за запитаннями

- Хто він, Грегор: людина чи комаха?

- Грегор, який перетворился на комаху, викликає у вас здивування, страх, захоплення? Чому?

Завдання дослідницького характеру:

«Пояснити світосприймання Грегора Замзи під час перевтілення. Чи змінилося світовідчуття героя?»

(Учні зачитують цитати з тексту і роблять висновки).

Висновок

Трагізм людини ХХст в тому, що оточуючи не розуміють добрих намірів, втрачаються ідеали, людяність.Отже, внутрішній світ Грегора –прагнення допомогти, бажання творити добро, бути корисним, а оточуючий світ – уособлення зла, жорстокості. Світ – катастрофа.

Проблемне запитання

Що важче: бути комахою чи людиною?

-Знайти риси експресіонізму у творі.

Світ – зло,

Життя – кошмар

Експресіонізм: «Маленька людина» - нещасна комаха.

*світ – нагромадження людських страждань;

*поєднання символів і знаків життя;

*зображення внутрішнього стану Грегора – «маленької людини»;

*відчай, песимізм, безвихідь ситуації.

Страшним є не саме перетворення. А реакція на нього.Проблема відчуження виникла не після перевтілення – це вже наслідок. Згідно з авторськими поглядами, людське існування Грегора позбавлене духовних зв`язків.

Психологічний прийом

Простежте, як відбувається катастрофічна втрата ідеалів, сенсу буття, людяності членів сімейства Замзи. До якой непоправної думки призводить таке відношення рідних Грегора?

Батько –син (Психологічний відбір деталей, які посилюють наростання чуттєво –емоційної напруги)

Cестра – брат

Бесіда з елементами диспуту

Чи засуджуєте ви поведінку родичів Грегора Замзи? Чи можемо ми їх назвати жорстокими?

Розвиток творчих здібностей учнів «Інтерв`ю з людиною – комахою»

*Як ти сам сприйняв незвичайне жахливе перетворення?

*Чи влаштовував тебе спосыб життя, який ти вів до перетворення?

*Чи було бажання боротися, щось змінити на краще, коли усвідомив, що ти комаха?

*Що у твоїй уяві є світ, родина, життя?

*Чи хотів померти? Чому?

*Твоє місце в соціумі та сім`ї?

*Що може допомогти людині знайти гармонію зі світом, стати щасливим?

Висновки

Трагічний кінець новели. Перевтілення Замзи повністю відокремило його від сім`ї та від зовнішнього світу. Песиместичні ноти звучать у кафкіанському баченні світу.

Але мені хочеться закликати вас пізнавати наш світ, який оточує людину – від звичайної травинки до великого Всесвіту. Адже ви приходите на цю землю для того, щоб стати часткою природи, збагатити свою душу, відчути красу. Ви приходите в цей світ для того, щоб зігріти теплом свого серця інших, принести користь, залишити по собі слід. Нехай у вашому житті будуть тільки добрі перетворення.

Домашнє завдання

Відповісти на питання:

*А ким ви себе уявляєте в цьому шаленому, сповненому радості, надій і тривог житті?

*Яким би сприйняв наш світ самотній геній Кафка?

/Files/images/ЧепурнаНВ1.jpg/Files/images/ЧепурнаНВ2.jpg



Кiлькiсть переглядiв: 167