Всесвітня історія 7 клас

Практичне заняття. У феодальному замку.

Мета:

· визначити особливості життя середньовічних лицарів та селян, як основних верств населення середньовічної Європи;

· розвивати в учнів уміння працювати з документами та візуальними джерелами, аналітично та творчо мислити;

· виховувати в учнів толерантне ставлення до людей різного матеріального та суспільного становища, а також бережливого ставлення до історичної спадщини людства

Робота над формуванням понять: протягом уроку

· Лицар – воїн-феодал, який ніс військову службу для свого сеньйора.

· Кодекс честі – зведені правила поведінки, які офіційно має дотримуватись середньовічний лицар.

· Лицарський турнір - це військове змагання рицарів у силі та вправності.

· Герб – відмітній знак роду феодала.

· Девіз - короткий вислів, що пояснював зміст герба.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.

Відважні, мужні й шляхетні середньовічні рицарі стали взірцем для наслідування на багато століть. З іншого боку, саме повсякденна й важка праця селянина робила можливими «рицарські подвиги». Багато письменників присвятили свою творчість цим середньовічним станам. На практичному занятті ми познайомимося з літературними творами й писемними джерелами, у яких розповідається про життя шляхетних рицарів і працьовитих селян.

І.Здобувачі отримали випереджувальне завдання- знайти інформацію :

Як стати рицарем?

Кожен феодал вважався рицарем — важкоозброєним кінним воїном. Рицар був озброєний списом і довгим мечем. Великий трикутний щит, а також важкий залізний обладунок захищали воїна від голови до п’ят. Бойовий кінь рицаря також був закутий у броню. Поки рицар перебував у сідлі, із ним не могли впоратися й десятеро піхотинців.

Як саме досягали такої військової майстерності?

Виховання рицаря починалося із семи років. Під керівництвом колишнього воїна хлопчик із раннього віку вчився рукопашного бою, фехтування й володіння списом, уміння вправно їздити на коні. Життєві успіхи рицаря залежали від військової майстерності й досвіду. Грамоті приділялося значно менше уваги. Багато рицарів залишалися неуками.

Робота в парах

Роботаз документами

Перед вами уривок з праці українського історика І. Крип¢якевича. Прочитайте його і підготуйте 2 запитання для своїх однокласників. Хто впорається першим піднімайте руку.

Документ

Із праці українського історика ХХ століття І.П. Крип¢якевича

«Це відбувалось дуже святочно. Кандидат перебував ніч на молитві, а потім одягався в білий і червоний одяг на знак того, що готовий жертвувати кров за віру. Після богослужіння один із старших лицарів ударяв його тричі в рам’я зі словами: “Вибиваю тебе на лицаря в ім’я Бога, Св.Михаїла, Св.Георгія”. У Франції був звичай, що молодий лицар вскакував на коня, об’їздив навколо подвір’я й списом ударяв манекен…»

Заслуховання підготовлених питань від здобувачів

Працюють з документом, дають відповіді на запитання - Фейхтвангер «Іспанська балада»

1. Який знаменний день із життя феодала описаний у цьому епізоді?

2. Де відбувалась подія і хто брав участь в урочистому ритуалі?

3. Яке головне зобов’язання брав на себе васал?

4. Яку рису рицаря письменник вважає найголовнішою?

5. Опишіть обладунок і зброю рицаря.

ІІ.Рицарські закони – працюють з Кодексом честі рицаря, визначають якості, які проєктуються на сучасних чоловіків.

Рицарський закон наказував так:
1. Будь завжди приготований, завжди при зброї, крім хіба нічного відпочинку.
2. До чого б ти не брався, прагни здобути честь і добре ім’я – своєю чесністю.
3. Обороняй убогих і немічних.
4. Допомагай тим, що самі оборонитися не можуть.
5. Не роби нічого такого, що завдає комусь шкоди чи зневаги.
6. Будь готовий обороняти свою батьківщину.
7. Охотніше працюй за честь, ніж за зиск.
8. Ніколи не ламай своєї обіцянки.
9. Честь батьківщини борони своїм життям.
10. Краще чесно помри, ніж маєш ганебно жити.

ІІІ.Герб і девіз – працюють з візуальними джерелами ,визначають значення герба, для середньовічного рицаря, указують на головне завдання герба- надати інформацію про нього.

Червоний – мужність, пристрасть

Блакитний – велич, краса, ясність

Зелений – свобода, надія

Пурпуровий – влада

Чорний – скромність, постійність

Срібло – скромність, чистота, благородство

Золото – багатство, сила, вірність, знатність.

Тепер, коли ви знаєте, що означають кольори герба, поясніть зміст гербу України та поданого лицарського герба.

ІV.Рицарський турнір - робота з документами, де учні повинні зрозуміти, що в епоху середньовіччя лицарі були головною військовою силою. Саме тому подивитися на гордість батьківщини збиралася і знать, і народ. Організацію і витрати по турніру зазвичай брав на себе король чи багатий сеньйор, барон. Майже завжди турнір проводився до якоїсь значимої дати чи події

Лицарський закон наказував так:
1. Будь завжди приготований, завжди при зброї, крім хіба нічного відпочинку.
2. До чого б ти не брався, прагни здобути честь і добре ім’я – своєю чесністю.
3. Обороняй убогих і немічних.
4. Допомагай тим, що самі оборонитися не можуть.
5. Не роби нічого такого, що завдає комусь шкоди чи зневаги.
6. Будь готовий обороняти свою батьківщину.
7. Охотніше працюй за честь, ніж за зиск.
8. Ніколи не ламай своєї обіцянки.
9. Честь батьківщини борони своїм життям.
10. Краще чесно помри, ніж маєш ганебно жити.

V. Замок

§ Використовуючи текст підручника с.З5 й ілюстрації, обговоріть у парах, яким був зовнішній вигляд замків.

§ Поміркуйте, чому із часом замки перетворилися на міцні оборонні споруди.

§ Підготуйте розповідь « Ми потрапили до середньовічного замку»

VI. Життя селян аналізують документи історика А.Гуревича, визначають шляхи попадання селян у залежність.

§ Знайомляться із матеріалами Фрейзингенського монастиря Хст. про селянина Відрада, заповнюють таблицю.

Селянин Відрад має повний наділ землі. Він сплачує за нього одну свиню, фунт льону, трьох курей, 18 яєць; щорічно дає по піввоза винограду, п'ять возів гною зі свого господарства; 12 разів привозить по оберемку дров (зазначена величина оберемка); пече хліб і варить пиво. Відповідно до звичаю протягом тижня пасе в лісі свиней. Три дні на тиждень протягом усього року обробляє ділянку панського поля (зазначений розмір ділянки). У жнива збирає на ньому врожай, а під час косовиці косить стіг сіна, працює в панській садибі. А його дружина повинна ткати полотняний одяг. Замість військового збору він відпрацьовує з возом і биками від травня до серпня.

Панщина Оброк

Висновок

§ Середньовічну людину спіткало багато небезпек, тому феодали будували укріплене житло - замок. Тут мешкав власник зi своїм оточенням.Замок постійно нагадував селянам про грізну силу феодала.

§ Замок для феодала був помешканням для життя і захистом від зовнішніх ворогів.

§ У середньовічному суспільстві виникають привілейовані верстви населення, серед яких виділяються рицарі.Пізніше феодали виробили особливі правилакодексрицарської честі.

Оцінювання відбувається на основі аналізу, на якому рівні здобувач оволодів практичними уміннями та навичками роботи з історичними джерелами; чи обґрунтовує власне ставлення щодо історичної події, явища, особистості.


Конспект уроку (завантажити)

Кiлькiсть переглядiв: 151